torsdag 26. mai 2016

Elektrodesveising

Jobben som ble utført: Øve på å sveise med elektroder. Elektrodesveising blir også kalt MMA-sveising, eletrisk lysbuesveising eller pinnesveisng. Når en sveiser med elektroder oppstår lysbuen i luftgapet mellom elektroden og arbeidsstykket. En kan bruke både vekselstrøm og likestrøm når en sveiser med elektroder, men det mest vanlige er likestrøm.
Planlegging: Jeg skulle bruke noen 10 mm plater, til å sveise sammen i svart stål. Jeg fant en egnet plass på verkstedet, hvor jeg skjermet andre rundt meg slik at de ikke ble plaget av sveiselys eller slipesprut. Jeg fjernet/dekket til alt brennbart materiale, og ryddet plassen slik at jeg hadde en form for system. Jeg fant frem en stol, slik at sveisinga ble stødigere, og klart mer ergonomisk riktig. Da dette var gjort var det klart for å hente frem verktøyet og materialene som trengtes.
Førberedelser før start av arbeid: Materialene og diverse verktøy som skulle benyttes ble funnet fram:
-Rissnål/kritt til merking
-Tommestokk
-Bosch vinkelsliper til runding av skarpe kanter, fjerning av sveisesprut og sliping til sveising
-Kemppi elektrode sveisemaskin
-90* platevinkel
- Slipeskive
- flapdisc  
- Liten slegge


HMS:
-         Vernesko
-         Vernebriller
-         Hørselsvern
-         Hjelm
-         Heldekkende og flammehemmende arbeidstøy
-         Tykke/varmebestandige hansker i skinn
-         Sveisemaske
-         Avsug
-         Støvmaske
-         Sopekost
-         Feiebrett


Utførelse av jobben.
Jeg fant frem noen ferdige plater som vi hadde, som var egnet til sveiseprøver. Disse var på 140mmx50mmx10mm. Selv om dette ikke var en produksjonsjobb, prioriterte jeg å være nøye, siden det er veldig god trening i det. Jeg begynte med å sveise to plater sammen, vinkelrett på hverandre.
Først merket jeg opp ca hvor platene skulle stå, og slipte rent der sveisen kom til å være. Det er viktig å slipe bort rusten på plata, slik at sveisen blir ren, og det ikke blander seg inn uønska partikler i sveisen. Dette fører ofte til sveisefeil, som ikke er ønsket, og som kan hindre at det kommer gjennom en eventuell kontroll. Det er viktig å bruke hørselsvern, flammehemmende arbeidstøy, varmebestandige hansker og øyevern er viktig når en skal slipe. Det er alltid lurt å bruke støvmaske når en sliper, for å hindre at en puster inn slipestøv. Det er også svært viktig å være bevisst på hvor gnistene går, og forsikre deg om at de ikke treffer brannfarlig materiale, deg selv eller andre
Da det var slipt rent, begynte jeg å merke opp, med rissnål og tommestokk. Jeg målte opp 20 mm fra hver langside. Dermed kunne jeg enkelt legge platevinkelen innat rissemerkene og streke opp hvor plata skulle stå. Materialene var av vanlig svartstål, så pinnene var beregnet for svartstål. Tilsatts materialet  skal alltid være så likt grunnmaterialet som mulig.
Da var det bare å plassere plata innat disse strekene, og sjekke om målene stemte. Deretter var det klart for å punkte sammen platene. Et triks er å starte med et lite punkt på den ene siden. Deretter sjekke hvor mye plata dro seg i sveisen, med platevinkelen. Viss det er mye, gir jeg den et slag med ei lita slegge. Men den bør helst ikke være helt i 90*, for den vil uansett dra seg mer når den punktes på andre siden. Derfor lar jeg alltid det være igjen en liten åpning når jeg sjekker med platevinkelen. Deretter tar jeg et litt større heft på motsatt side, slik at den vil dra seg til 90*. Jeg sjekker hele tiden underveis om plata er i 90* deretter tar jeg et heft til på den ene siden (slik at det vil være to litt kraftige heft på 1 side).
Når en sveiser noe midt på en plate, vil endene på hver side bøye seg oppover, grunnet varmedeformasjon. Dette er noe en helst vil unngå. Derfor punktet jeg «grunnplata» fast i bordet, slik at denne typen varmedeformasjon ikke vil forekomme.  
HMS ved elektodesveising:
Det er en del ting å ha i bakhodet når en skal sveise med elektroder. Vi arbeider med strøm, og hvis det håndteres feil, kan det få fatale konsekvenser.
-         En må alltid ha i bakhodet at fuktighet leder strøm godt
-         Alltid regn med at elektrodedekket leder strøm
-         Husk å bruke heldekkende, flammehemmende arbeidstøy, tørre hansker, fottøy som er isolerende og som beskytter mot sveisesprut og helisolerte elektrodeholder.
-         En må alltid beskytte kabler mot skader
-         Kabelskjøtene skal alltid være tilstrekkelig isolert.
-         Klypa for jording er nødt til å ha god kontakt.
-         Ta alltid ut elektroden/ pinnen før du legger det fra deg
-         Hvis en svetter eller er våt, er det større sjanse for å få elektrisk støt.
-         Bruk sveisemaske. Helst med mørkhetsgrad 10-12. Den beskytter mot lys og sprut.
-         Alltid være bevisst på hvilken røykklasse som tilhører elektrodene. Dette skal stå oppgitt på pakka.

Da var det altså klart for å begynne selve sveiseprosessen. Jeg hadde bestemt meg for å legge 3 lags kilsveis. Altså når to plater danner en vinkel, og sveisen ligger mellom dem. Det er lurt å starte med en streng på hver side av plata. Deretter skal den 2. strengen legges, og den vil ligge nederst. Så til streng nummer 3, som skal ligge over der igjen. Jeg tar en og en streng, på hver side av plata, for å unngå å få i øverkant av spenninger på en av sidene. Det er viktig å banke av slaggen med en slagghakke, og pusse sveisen ren med en stålbørste. Dermed blir det rent i sveisen, og slaggen er ikke med å forårsaker sveisefeil.
Da var kilsveisen lagt, og det var nå klart for etterarbeid. Dette består hovedsakelig av å slipe vekk sveisesprut, runde skarpe kanter/hjørner og banke av slaggen. Dette er mye for at det skal se pent ut. Viss en får et estetisk inntrykk, vil dette være med på å heve kundens syn på bedriftens kvalitet. Dessuten, viss delen skal males eller så, er det viktig at det ikke er noen skarpe kanter eller sprut. Når delen males, vil malingen bli meget tynn over skarpe kanter, og vil da lettere lage sprekker og prelle av. Overflatebehandling er en viktig faktor, siden det er dette som gjør det estetisk fint og beskytter mot korrosjon.
Da dette var gjort var det bare å gjenta arbeidet fra starten.  Sveising er en treningssak, både å få en sterk sveis, få den til å se fin ut, og å sveise jevnt uten sveisefeil.
Resultat:
Resultatet ble bra. Både vinkler og lengder var innenfor de toleransene jeg hadde satt for meg selv. Sveising er en treinngssak, og det var bare å repetere og repetere arbeidet.

Læringsmål:

  • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
  • drøfte faglige løsninger med kollegaer
  • utføre kildesortering og avfallshåndtering i tråd med bedriftens instruks
  • gjøre rede for og utføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til HMS
  • velge materialer i tråd med tegninger og spesifikasjoner
  • klargjøre materialer for sammenføying
  • beregne materialbruk, sveisekrymp, deformasjon og likevekt
  • gjøre rede for sammenføyingsmetoder i tråd med arbeidsoppdrag
  • utføre sveis og heftsveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner
  • bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
  • bruke måleverktøy og vurdere måleresultater

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar